میکروفن کنفرانس

هر آنچه در مورد انواع میکروفن باید بدانید

صدا یک چیز شگفت‌انگیز است. همه صداهای متفاوتی که می‌شنویم ناشی از اختلاف فشار جزئی در هوای اطراف ما است. عاملی که صدا را شگفت‌انگیزتر می‌کند این است که هوا این تغییرات فشار را به خوبی و با دقت در مسافت‌های نسبتاً طولانی منتقل می‌کند. انواع میکروفن سعی می‌کنند همین کار را انجام دهند.

میکروفن‌ها این کار را به‌جای حالت مکانیکی به‌صورت الکتریکی انجام می‌دهند. این دستگاه می‌خواهد امواج متفاوتی را در هوا گرفته و آن‌ها را به سیگنال‌های الکتریکی متفاوت تبدیل کند. در ادامه با انواع آن آشنا می‌شویم.

انواع میکروفن ها براساس الگوی گیرایی

هر میکروفن کیفیت و نقاط قوت خاص خود را دارد. میکروفن ها هنگامی که با ساز مناسب خود جفت شوند، می‌توانند صدای آن را حتی از شدت واقعی بیشتر کنند. از طرف دیگر، هر یک از میکروفن‌ها در صورت استفاده نادرست سبب تولید صدایی وحشتناک می‌شوند. به‌طور کلی میکروفن‌ها به سه دسته اصلی تقسیم می‌شوند:

  • Dynamic Mics یا میکروفن داینامیک
  • Condenser Mics یا میکروفن خازنی
  • Ribbon Mics یا میکروفن ریبون

اما هر میکروفن چه کارایی هایی دارد و عملرد آن به چه شکل است؟ در وهله اول بیایید با قدیمی‌ترین آن‌ها شروع کنیم.

میکروفن داینامیک Dynamic Mics

میکروفن‌های داینامیک مانند 57 Shure SM یاSennheiser MD421 ، میکروفن‌های مناسبی استودیو هستند.

داینامیک‌ها میکروفن‌های مقاوم و باداومی هستند. عملکرد این میکروفن ها در اثر افتادن و ضربه دیدن دچار اختلال نخواهد شد. در واقع میکروفن های داینامیک از استحکام بالایی برخوردار هستند. طول عمر این میکروفن‌ها به قدری زیاد است که تا سال‌های سال امکان استفاده از آنها را خواهید داشت.

میکروفن‌ های داینامیک

میکروفن‌های داینامیک حساسیت خاصی ندارند و می توان از آنها برای فواصل زیاد و دور از باند یا منبع صدا استفاده کرد.

از کاربردهای این میکروفن می‌توان به استفاده از آن برای انواع صداها در استودیو اشاره کرد و از آنجا که میکروفن‌های داینامیک معمولاً ارزان‌ترین نوع میکروفن در حوزه صدا هستند، طرفداران بیشتری نیز دارند.

میکروفن‌های داینامیک دارای الگوی دریافت امواج صوتی یک طرفه هستند (به‌عنوان الگوی قلبی نیز شناخته می‌شوند، زیرا شبیه قلب است). این بدان معناست که میکروفن صدا را به طور مستقیم از منبع صدا می‌گیرد و هر صدایی که از پشت آن می‌آید (نویزهای محیطی) را حذف می‌کند.

میکروفن های داینامیک و یک طرفه بودن صدا

الگوی این میکروفن برای استودیوهای ضبط خانگی بسیار مناسب است. شما می‌توانید میکروفن‌های داینامیک را به‌گونه‌ای قرار دهید که تنها صدای مورد نظر شما را دریافت کرده و سایر صداها را حذف کند. میکروفن‌های داینامیک اغلب برای انتقال صدای سازهایی با تن متوسط یا کم استفاده می‌شود. اکثر داینامیک‌ها دارای نوار باس نیز هستند، بنابراین استفاده از آنها در سازهایی با تن صدای پایین مانند ضربه یا بیس مناسب نیست.

میکروفن های داینامیک بهتر است در فاصله نزدیک با دهان قرار گیرند. از این نوع میکروفن ها بیشتر در بخش وکال، خوانندگی یا مداحی استفاده می شود.

میکروفن‌ خازنی Condenser Mics

میکروفن‌های خازنی پیچیده‌تر، شکننده تر و گران قیمت تر از همتای خود یعنی میکروفن داینامیک هستند.

میکروفن خازنی در مقایسه با میکروفن داینامیک صدا را واضح‌تر انتقال می‌دهد. این میکروفن‌ها متعادل‌تر، دقیق‌تر و حساس تر هستند و برای انتقال صداهای نازک‌ مناسب می باشند.

میکروفن خازنی به‌عنوان میکروفن استودیویی، بسیار قدرتمند است و از این منظر که قادر است صداها را با کیفیت بهتر انتقال دهد، مورد استقبال قرار گرفته است. این میکروفن به‌دلیل برخورداری از برآمدگی خاص در طراحی خود، اجازه خفه شدن صدا را نمی‌دهد و برای تکنیک‌های میکس مناسب‌تر هستند. بسیاری از میکروفن‌های این دسته دارای کلیدهایی هستند که به کمک آنها می توان الگوی دریافت صدا را تغییر داد.

میکروفن های کاندانسر یا خازنی الگوی گیرایی بازتر و بیشتری نسبت به میکروفن های داینامیک داشته و می توان در فواصل دورتری از آن ها استفاده کرد. میکروفن های کنفرانس و میکروفن های تریبون بیشتر از این نوع هستند.

همچنین بیشتر بخوانید : انواع میکروفون کنفرانس


 

میکروفنهای کاردیود Cardioid Microphone

میکروفن کاردیود از دیگر انواع میکروفن‌ ها است که شکل و ظاهر آن را در تصویر پایین مشاهده می‌کنید. این مدل از میکروفن نیز همانند میکروفن داینامیک، دارای الگوی دریافت امواج صوتی به شکل قلب می باشد.

میکروفن های خازنی نوع کاردیود

Microphones Figure 8   

این نوع میکروفن دارای الگوی دریافت امواج صوتی دوطرفه است که صدا را از جلو و عقب می‌گیرد، در حالی که صداهای اطراف را حذف می کند. این الگو شبیه عدد 8 لاتین است. این نوع میکروفن به‌علت حساسیت بالا در استودیوها استفاده می‌شود.

میکروفن های خازنی نوع Microphones Figure 8

Omnidirectional Microphones

میکروفن چندوجهی دسته سوم از انواع میکروفن‌ ها است که صدا را از تمام جهات گرفته و هیچ موج صوتی را حذف نمی‌کند. استفاده از این میکروفن در محیطی که همهمه و نویز وجود دارد، به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

میکروفن های خازنی نوع Omnidirectional Microphones

Super/Hyper Cardioid Microphones

این میکروفن‌ها الگوی دریافت امواج صوتی متفاوتی دارند، اما در مقایسه با کاردیودها از حساسیت کمتری برخوردار هستند. این امر منجر به بهبود جداسازی و تفکیک صداهای محیط می‌شود. به‌دلیل برخورداری از قابلیت ضد نویز، می‌توانید از این میکروفن‌ها برای منابع با صدای بلند، محیط‌های پر سر و صدا یا حتی برای اتاق‌های ضبط استفاده کنید.

به طور کلی میکروفن های کاردیود و سوپر کاردیود الگوی گیرایی بازتر و بیشتری نسبت به نوع داینامیک و خازنی داشته و می توانند فواصل بیشتری را تحت پوشش قرار دهند. این نوع میکروفن ها بیشتر در گروه سرود و هم خوانی ها مورد  استفاده قرار می گیرند. به طوری که با تعبیه یک میکروفن از نوع کاردیود یا سوپر کاردیود در مقابل گروه، از قرار گیری یک میکروفن مجزا در مقابل هر شخص بی نیاز خواهید شد.

میکروفن های خازنی نوع Super/Hyper Cardioid Microphones

Shotgun Microphones

میکروفن‌هایی که Line و Gradient نیز نامیده می‌شوند، دارای الگوی دریافت امواج صوتی شبیه به طرح زیر هستند.

اگرچه میکروفن‌های شات گان بیشتر برای فیلم و تئاتر استفاده می‌شوند، اما این میکروفن‌ها گزینه فوق‌العاده‌ای برای ضبط صداهایی مانند گروه‌های آواز و طبل نیز به شمار می‌آیند.

میکروفن‌ های خازنی نوع Shotgun Microphones

این میکروفن‌ها از نظر دیافراگمی به‌طور کلی به دو دسته تقسیم می‌شوند که به شرح زیر خواهد بود:

دیافراگمی بزرگ: صداهای ضعیف را تقویت و حالت اوج صدا را به صوت متوسط تبدیل می‌کنند. از انواع آن می‌توان به Audio Technica AT2035 و se2200 اشاره کرد.

میکروفن های دیافراگم بزرگ خازنی

دیافراگم کوچک: این مورد برای سطح صدای کم و متوسط کاربرد دارد. این میکروفن‌ها برای ضبط صدای سازهایی که نیاز به وضوح بیشتر دارند، بهتر هستند. از انواع آن می‌توان به Rode NT5 یا Shure SM81 اشاره کرد.

میکروفن های دیافراگم کوچک خازنی

میکروفن‌های ریبون Ribbon Mics

این میکروفن‌ها در دهه 50 و 60 قبل از اینکه میکروفن های داینامیک و خازنی وارد بازار شوند بسیار محبوب بودند، بنابراین، میکروفن‌های ریبون بسیار شکننده و گران هستند. این میکروفن‌ها حساس‌ترین میکروفن‌های موجود در بازار به حساب می‌آیند و برای صداهای ملایم‌تر مانند صدای تار استفاده می‌شوند.

میکروفن‌های Ribbon نیز الگوی دریافت صوت دو طرفه دارند. بنابراین بهتر است از آنها در اتاقی استفاده شود که به خوبی ایزوله شده باشد تا میزان نویز به حداقل برسد.

میکروفن های Ribbon Mics

سخن آخر

میکروفن ها دنیای متنوعی دارند و شما با مشخص کردن فضا و عملکرد موردنیاز خود تعیین می‌کنید که نیازمند چه قابلیت‌ها و ویژگی هایی هستید. یک میکروفن می‌تواند دستگاه موسیقی شما یا حتی صدای شما را به نحوی مناسب نشر دهد و اثری معمولی را به اثری ایده‌آل تبدیل کند. 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا