صوت و تصویر

چگونه عمر لامپ پروژکتور را افزایش دهیم؟

دستگاه ویدئو پروژکتور از بخش های مختلفی مانند عدسی ، لنز و … تشکیل شده است. این دستگاه به یک پخش کننده نور جهت نمایش تصاویر با کیفیت بالا نیاز دارد که این کار برعهده لامپ ویدئو پروژکتور است. لامپ ویدئو پروژکتور یکی از مهمترین اجزای این دستگاه بوده و در حقیقت بدون این لامپ عملکرد ویدئو پروژکتور مختل می گردد. بنابراین مراقبت از لامپ ویدئو پروژکتور جهت حفظ کیفیت عملکرد دستگاه از اهمیت به سزایی برخوردار است.

 لامپ پروژکتور یکی از اقلام مصرفی گران قیمت می باشد و خرابی آن ها می تواند هزینه های زیادی را بر ما تحمیل کند. با این حال، نحوه استفاده از آن ها می تواند تاثیر زیادی بر افزایش طول عمر داشته باشد. از آنجا که لامپ پروژکتور بسیار ظریف است، دو عامل مهم باعث کاهش عمر آن ها می گردد: گرما و فشار

در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی نکاتی در راستای افزایش طول عمر لامپ پروژکتور بپردازیم.

راهکارهای مفید جهت حفظ و مراقبت از لامپ ویدئو پروژکتور

از خاموش و روشن کردن بیهوده دستگاه پرهیز کنید!

تعداد دفعات خاموش روشن کردن پروژکتور جهت استفاده های کوتاه مدت (کمتر از 30 دقیقه ) را به حداقل برسانید. عمر مفید لامپ های پروژکتور به طور تقریبی بین 1500 تا 5000 ساعت است اما بیهوده روشن و خاموش کردن آن به طور مداوم می تواند عمر لامپ ویدئو پروژکتور را پایین می آورد.

ویدئو پروژکتور را به حال خود بگذارید

استفاده بیش از حد و بی وقفه از ویدئو پروژکتور باعث کاهش طول عمر آن می گردد. در طول 24 ساعت حداقل یک ساعت آن را خاموش کنید تا استراحت کند.

صبر داشته باشید و اتصال برق را قطع نکنید …

پس از خاموش کردن پروژکتور ، حداقل 5 دقیقه صبر کنید. در این فاصله فن دستگاه شروع به کار می نماید تا دستگاه و لامپ آن خنک شود . پس از اطمینان از خنک شدن دستگاه و همچنین از کار افتادن فن، اقدام به قطع اتصال برق نمایید.

تا خنک شدن پروژکتور آن را تکان ندهید.

پروژکتور را تا زمانی که لامپ آن  به طور کامل خنک نشده تکان ندهید زیرا ضربه یا لرزش می تواند باعث شکستن و کاهش طول عمر لامپ گردد.

مانع جریان و عبور و مرور هوا در پروژکتور خود نشوید!

مانع ورود هوا از طریق منافذ روی ویدئو پروژکتور نشوید و سوراخ های ریز آن را نپوشانید تا هوا جریان داشته باشد. پروژکتور را در محیطی تمیز ، خنک و با تهویه مناسب قراردهید همچنین فیلتر ورودی هوا و منافذ ویدئو پروژکتور را هر 3 الی 6 ماه یکبار تمیز کنید زیرا گرفتگی فیتلر هوا موجب گرم شدن ویدئو پروژکتور و خرابی لامپ پروژکتور می گردد.

از دستکش استفاده کنید …

جهت تنظیم لامپ ویدئو پروژکتور از دستکش استفاده کنید. زیرا چربی و رسوبات موجود بر روی پوست دست می تواند باعث ایجاد لکه در لامپ پروژکتور و در نتیجه خرابی زود هنگام آن گردد.

نتیجه گیری

با توجه به بالا بودن میزان حساسیت لامپ ویدئو پروژکتور و تحمیل هزینه ی گزاف در صورت خرابی آن، با رعایت نکات ذکر شده در بالا هر چند که ساده به نظر می رسند می توان عمر لامپ ویدئو پروژکتور را تا حدود زیادی افزایش داد. 

جهت دریافت مشاوره رایگان و خرید دستگاه ویدئو پروژکتور با کارشناسان رشد تدبیر نوآور در تماس باشید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا