سالن کنفرانسسیستم کنفرانسصوت و تصویر

دلایل ایجاد نویز در میکروفن کنفرانس

سیستم‌های کنفرانس این روز‌ها کاربردهای زیادی دارند و در بسیاری از جلسات و همایش‌های مهم از چنین سیستم‌هایی استفاده می‌شود. اما توجه به برخی نکات مهم در تهیه این سیستم‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از این نکات عدم وجود نویز در میکروفن کنفرانس است. هرگونه نویز و صدای مزاحم در این سیستم باعث کاهش کیفیت صدا شده و حتی ممکن است انتقال مطالب نیز با مشکل روبرو شود و جلسه بازدهی مناسبی را نداشته باشد.

از این رو در این مطلب قصد داریم در خصوص نویز در میکروفن‌ها و دلایل ایجاد آن در سیستم‌های کنفرانس صحبت کنیم. همچنین روش‌های مناسب برای جلوگیری و رفع این نویزها نیز بررسی خواهند شد.

نویز در میکروفن کنفرانس چیست؟

در حالت کلی باید گفت تمامی میکرفن‌ها دارای نویز هستند و حتی بهترین سیستم‌های موجود را نمی‌توان بدون نویز و مشکل دانست. اما نکته مهم جلوگیری از ایجاد نویز و کنترل آن است. اما ابتدا به بررسی نویز و انواع آن می‌پردازیم. نویزهای تولیدی توسط میکروفن‌ها دلایل متفاوتی دارند؛ در زیر برخی از انواع نویز در میکروفن‌ها را معرفی می‌کنیم.

نویز مربوط به پهنای باند

در این نوع نویز، صدای خش خش مداوم و بلندی به وجود می‌آید. در حقیقت دلیل آن دریافت انرژی صوتی در محدوده بزرگی از فرکانس‌ توسط میکروفن‌ها است.

باند محدود

این نویز در محدوده خاصی از فرکانس به وجود می‌آید. علت اصلی به وجود آمدن این نویز در میکروفن کنفرانس قرار دادن کابل نامناسب و بدون حفاظ و مشکل در زمینه است. برای از بین بردن این نوع نویز نیاز به انجام کار سخت و پیچیده‌ای نیست.

نویز نوع ایمپالس

این نویز با دو نوع قبل تفاوت دارد؛ تفاوت آن در فرکانس بیشتر و مدت زمان کمتر آن است. می‌توان صداهای تولید شده توسط این نوع نویز را با صدای کلیک هم مقایسه کرد.

نویز باد و افت فشار

اصلی‌ترین دلیل ایجاد این نویزها استفاده از میکروفن‌های غیراستاندارد و نامناسب است. در نویز باد، باد به دیافراگم ضرباتی را وارد می‌کند و باعث ایجاد نویز می‌شود. این نوع به خصوص در محیط‌های بازتر بیشتر به چشم می‌خورد.

نویز از نوع مکانیکی

در میکروفن‌ها کپسول‌هایی قرار دارد که تجهیزات تخت و تبدیل‌کننده‌ها را در خود دارند. در مواردی ممکن است بخش‌های عایق نگهدارنده تجهیزات دچار مشکل شود و قطعات و تجهیزات دچار ارتباط مکانیکی با یکدیگر شوند. در این حالت نیز صداهایی به شکل نویز به گوش می‌رسد و باید میکروفن‌ها کاملا تعمیر شوند.

چرا در سیستم میکروفن کنفرانس نویز ایجاد می‌شود؟

اما چرا نویز در میکروفن کنفرانس به وجود می‌آید؟ پیش‌تر با انواع نویزهای ایجاد شده در میکروفن‌ها آشنا شدیم و دریافتیم که تمامی میکروفن‌ها کم و بیش دارای نویز هستند و کنترل آن‌ها موضوع مهمی است. هر گونه نویز و اختلال در صدا در سیستم‌های کنفرانس، روی کیفیت جلسه تاثیر منفی دارد و حتی احتمال دارد جلسه و کنفرانس با اختلال بزرگی روبرو شود و صدا به هیچ عنوان به گوش نرسد. بنابراین برای برگزاری جلسات و کنفرانس‌های مهم پیش از هر اقدامی باید سیستم و میکروفن‌ها را به طور کامل بررسی کرد و از بدون عیب بودن آن‌ها اطمینان حاصل کرد.

در بحث ایجاد نویز در این سیستم‌ها، از اصلی‌ترین علل آن باید به کابل‌های ارتباطی موجود، نویز سایر لوازم الکترونیکی موجود و ولوم کنترل اشاره کرد. اما این موارد چگونه باعث ایجاد نویز می‌شوند؟ در سیستم کنفرانس اگر کابل‌های ارتباطی بین میکروفن‌های موجود و منبع تغذیه نامناسب بوده و از کیفیت خوبی برخوردار نباشند، سیگنال‌ها و نویزهای مختلف را جذب کرده و این نویزهای ناخواسته با رفتن روی سیگنال اصلی تقویت شده و از بلندگوهای موجود در سیستم پخش خواهند شد و صدایی آزاردهنده را به وجود می‌آورند.

اما ولوم‌ها چگونه نویز ایجاد می‌کنند؟ ولوم‌ نقش مقاومت را ایفا می‌کند؛ این ولوم کنترل باعث افت سیگنال‌ها می‌شود و همچنین بعد از مدت زمانی که از عمر آن‌ها گذشت، ورود هر نوع گرد و خاک و جسم خارجی به آن باعث می‌شود که این تجهیز ضعیف شده و با افت عملکرد روبرو شود. همین عامل باعث قرار گرفتن نویز روی سیگنال اصلی و پخش شدن آن می‌شود. همچنین دیگر نویزها که روی سایر تجهیزات الکتریکی وجود دارند، می‌توانند باعث ایجاد نویز در سیستم اصلی کنفرانس شوند.

جلوگیری و رفع نویزها

با دلایل اصلی ایجاد نویز در میکروفن کنفرانس آشنا شدیم؛ اما چه کاری باید انجام شود که این نویزها دیگر به وجود نیایند تا بتوان ارتباطی کاملا شفاف و بدون عیب را تجربه کرد؟ در اینجا چند روش مهم وجود دارد که رعایت آن‌ها باعث داشتن صدایی واضح و بدون نویز خواهد شد.

مهم‌ترین نکته استفاده از سیستم‌های کنفرانس به‌روز و باکیفیت است. باید تمام کابل‌ها و اتصالات این سیستم‌ها از بهترین نوع باشد و نحوه اتصالات نیز به دقت بررسی شود. در برخی از سیستم‌های کنفرانس جدید، سیستم کنترل ولوم به طور کامل حذف شده و از سیستم‌ها و تکنولوژی‌های جدیدی استفاده شده است که علاوه بر حذف نویزهای این چنینی، کنترل بیشتری نیز روی سیستم وجود خواهد داشت.

سیستم نویزگیر قوی در میکروفن‌ها نیز راهکار دیگری است که می‌تواند تا حد بسیار زیادی از هرگونه نویز و صدای مزاحم جلوگیری کند. معمولا سیستم‌های کنفرانس آنالوگ بیشتر دچار مشکلات نویز و صدا می‌شوند و اگر از چنین سیستم‌های قدیمی‌تری استفاده می‌کنید، برای رهایی از نویزهای موجود باید از سیستم‌های دیجیتال و جدیدتر استفاده کنید.

کلام پایانی

ایجاد نویز در میکروفن کنفرانس مشکلی است که جلسات و همایش‌های مهم را با چالشی جدی روبرو می‌کند. در جلسات مهم، اصلی‌ترین نیاز، رسیدن صدا با شفافیت و وضوح بالا به مخاطبان حاضر در جلسات است. نویز در این حالت می‌تواند کیفیت صدا را تا حد بسیاری کاهش داده و در برخی موارد حتی صدای شخص به هیچ عنوان قابل تشخیص نخواهد بود.

در این مطلب سعی شد در خصوص علل ایجاد نویز در این سیستم‌ها و راهکارهای رفع آن اطلاعات لازم ارائه شود. همواره در تهیه و اجرای سیستم‌های کنفرانس، به کیفیت سیستمی که در حال پیاده‌سازی است دقت کنید و تمامی کابل‌ها و اتصالات موجود را نیز به دقت بررسی کنید تا مشکلاتی نظیر نویز و اختلالاتی در صدا به وجود نیاید.

جهت دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان در خصوص رفع عیب و نویز سیستم های کنفرانسی خود از طریق شماره 02166127120 الی 3 با کارشناسان رشد تدبیر نوآور در ارتباط باشید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا