سالن کنفرانس

اهمیت عایق بندی صوتی و آکوستیک نمودن سالن کنفرانس و همایش

اهمیت وضوح و شفافیت صدا در ارتقای سطح کیفی کنفرانس بر کسی پوشیده نیست. اساسا وجود صداهای مزاحم باعث برهم خوردن آرامش حاضرین در جلسه می‌شوید. به همین دلیل آکوستیک نمودن سالن کنفرانس و عایق‌بندی مناسب آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

وجود نویز و پایین بودن کیفیت سیستم صوتی هم، یکی دیگر از دلایلی است که برگزاری مناسب کنفرانس یا همایش را با تهدید مواجه می‌کند! به همین دلیل باید نقص‌های موجود در دستگاه‌های صوتی را هم برطرف کنید. شاید این سوال مطرح شود که چطور می‌توان سالن کنفرانس را عایق‌بندی و آکوستیک کرد؟ در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا راهکارهای کاهش صداهای مزاحم را بشناسید.

آکوستیک نمودن سالن کنفرانس؛ از پنل صوتی آکوستیک استفاده کنید

وجود این پنل‌های صوتی باعث می‌شود صداهای مزاحم محیط جذب شوند. برای این کار کافیست پنل‌های جاذب صوتی را در اطراف سالن شامل؛ سقف و دیوارها قرار دهید. به این ترتیب امواج صوتی با برخورد به پنل‌های جاذب، انعکاس داده شده و از محیط خارج می‌شوند.

با استفاده از پنل‌های صوتی آکوستیک، فقط آرامش و صدای واضح در سالن کنفرانس باقی می‌ماند. به این ترتیب خبری از نویزها و صداهای تار و بی‌کیفیت پس زمینه نخواهد بود.

یکی از رایج‌ترین انواع این پنل‌ها، پنل‌های پارچه‌ای هستند که نصب بسیار راحتی هم دارند. همچنین به دلیل دارا بودن کیفیت بالا به مرور زمان دچار خرابی هم نمی‌شوند. با نصب این نوع پنل‌ها آرامش و کیفیت صدا به جلسه شما برمی‌گردد.

آکوستیک کردن سالن همایش
سالن همایش آکوستیک – با عایق بندی صوتی

بررسی اهمیت آکوستیک نمودن سالن کنفرانس

سالن کنفرانس شما باید به گونه‌ای طراحی شود که صدای داخل جلسه به خارج درز پیدا نکند و برعکس. خارج شدن صدا از کنفرانس شما به محیط بیرون، باعث نقض حریم خصوصی جلسه می‌شود. به همین دلیل باید در ساخت دیوارها و سقف سالن کنفرانس دقت بیشتری شود.

هدف اصلی در آکوستیک کردن سالن برگزاری جلسه، حذف صداهای مزاحم و جلوگیری از خروج صدای داخل جلسه به بیرون است. این نکته را به یاد داشته باشید که وجود کوچک‌ترین انعکاس صوتی مزاحم، باعث برهم خوردن نظم جلسه و آرامش سخنرانان می‌شود.

یکی از دلایل دیگر برای آکوستیک نمودن سالن کنفرانس، اطمینان پیدا کردن از توزیع شفاف، یکنواخت و واضح صدای داخل سالن است. عایق‌بندی صدا و آکوستیک در برگزاری انواع همایش‌ها، کنسرت‌ها، تئاترها و … دارای اهمیت است.

4 گام اصلی برای عایق‌بندی و آکوستیک سالن کنفرانس

کلمه آکوستیک به معنای شنیده شدن است. با این وجود در اصطلاح فنی آکوستیک نمودن سالن کنفرانس به معنی کنترل صداهای مزاحم است. در ادامه با 4 گام اصلی برای جلوگیری از ایجاد صداهای مزاحم آشنا می‌شوید.

گام 1؛ اتاق کنفرانس خود را اندازه‌گیری کنید

اندازه و ابعاد محل برگزاری کنفرانس اهمیت بالایی در انتخاب عایق‌بندی صدا دارد. برای این کار باید ارتفاع، طول و عرض سالن یا اتاق را به دقت اندازه‌گیری کنید. البته تهیه نقشه سالن در این مرحله می‌تواند راه‌حل مناسبی باشد.

عایق بندی صوتی سالن همایش
اندازه ابعاد سالن نقش مهمی در آکوستیک نمودن سالن کنفرانس دارد

گام 2؛ تجزیه و تحلیل آکوستیک را فراموش نکنید

در مرحله دوم آکوستیک کردن سالن کنفرانس باید تجزیه و تحلیل لازم را انجام دهید. برای این که کار خود را راحت‌تر و دقیق‌تر کنید، بهتر است از نرم افزارهای موجود در این زمینه بهره ببرید. همچنین استفاده از نظر مشاورین و متخصصین این حوزه هم بسیار موثر است.

گام 3؛ تاییدیه لازم را دریافت کنید

بعد از این که نقشه سالن را بررسی کرده و تجزیه و تحلیل‌های لازم را انجام دادید، نوبت به اخذ تاییدیه از ذی‌نفعان می‌رسد.

گام 4؛ عایق‌بندی را اجرا کنید

در مرحله آخر نوبت به خرید تجهیزات و دستگاه‌های لازم می‌رسد. برای این کار باید از متخصصان این حوزه مشورت بگیرید تا بهترین گزینه را انتخاب کنید. همچنین باید نسبت به نصب عایق‌بندی اقدام کنید.

انتخاب پارکت یا کفپوش مناسب برای سالن چه تاثیری در کاهش صدای مزاحم دارد؟

همانطور که می‌دانید رفت و آمدهای زیادی حین برگزاری جلسه اتفاق می‌افتد. به همین دلیل با راه رفتن روی کف سالن، سر و صداهای مزاحم زیادی ایجاد می‌شود. برای جلوگیری از این اتفاق چه کارهایی را باید انجام دهید؟

انتخاب موکت‌های ضدحریق، ضدالکتریسیته و آنتی باکتریال در کاهش این صداهای مزاحم بسیار موثر است. همچنین در صورت عدم تمایل به استفاده از موکت برای کف سالن، می‌توانید پارکت‌های ضد الکتریسیته و ضد حریق را انتخاب کنید. این پارکت‌ها کف سالن را پوشش داده و مانع از ایجاد صدا می‌شوند. در همین راستا شرکت رشد تدبیر نوآور برای پوشش مناسب کف سالن کنفرانس، بهره‌گیری از موکت‌های تایلی را توصیه می‌کند.

همانطور که می‌دانید نصب لوازم تاسیسات برای هر سالنی ضروری است. به همین دلیل قبل از اقدام به آکوستیک نمودن سالن کنفرانس و اجرای کفپوش، بهتر است نسبت به جانمایی توکار کابل‌ها و سایر تاسیسات از کف سالن اقدام کنید. چرا که هم ایمنی کار و هم جذابیت سالن کنفرانس افزایش پیدا می‌کند.

کف پوش مناسب برای سالن کنفرانس و همایش
انتخاب کفپوش مناسب برای کاهش سر و صداهای مزاحم داخل سالن

اهمیت تجهیزات و متریال به کار رفته در آنها برای کاهش صداهای مزاحم

همه تجهیزات و ادواتی که داخل سالن کنفرانس وجود دارند در اصول آکوستیک موثر هستند. در واقع سیستم صوتی باید با توجه به توزیع یکدست صدا جانمایی شود. برای این کار بهتر است از محاسبات مهندسی صوت استفاده کنید. معمولا این محاسبات را متخصصان این حوزه و با کمک نرم افزارهای موجود که تخصصی هم هستند انجام می‌دهند.

مواد و متریالی که در تجهیزات سالن مورد استفاده قرار می‌گیرند، نقش مهمی در کاهش صداهای مزاحم ایفا می‌کنند. دیوارپوش‌ها، صندلی‌ها، میزها و … باید به گونه‌ای انتخاب شوند که جنس مناسبی داشته باشند. اگر این تجهیزات دارای مواد باکیفیتی نباشند از شر صداهای مزاحم در امان نخواهید بود. به این ترتیب تجهیزات و مواد استفاده شده برای سالن کنفرانس نقش بسیار مهمی در آکوستیک جلسه دارد.

تجهیزات سالن کنفرانس و همایش
اهمیت تجهیزات استفاده شده در کاهش صداهای مزاحم

سخن پایانی

برای دریافت بهترین خروجی از برگزاری کنفرانس یا همایش، باید سیگنال‌های مزاحم و نویزها را از محیط حذف کنید. به همین دلیل عایق‌بندی و آکوستیک نمودن سالن کنفرانس از اهمیت بالایی برخوردار است. این کار علاوه‌بر کاهش سر و صداهای مزاحم، باعث جلوگیری از خروج صدای داخل جلسه به بیرون می‌شود.

همانطور که اشاره شد انتخاب کفپوش، تجهیزات با متریال مناسب هم در کاهش صداهای مزاحم نقش به‌سزایی دارند. به همین دلیل قبل از اقدام به آکوستیک کردن سالن، نسبت به کیفیت موارد ذکر شده اطمینان حاصل کنید. البته ناگفته نماند که شرکت رشد تدبیر نوآور متخصص در زمینه تجهیزات سالن کنفرانس، انتخاب کفپوش موکتی تایلی را پیشنهاد می‌کند. با استفاده از کفپوش مناسب آرامش و کیفیت صدای جلسه خود را تضمین کنید.

جهت دریافت اطلاعات بیشتر با شماره های شرکت 02166127120 الی 3 تماس حاصل فرمایید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا