صوت و تصویر

بررسی و معرفی انواع کابل های صدا

اگر از آن دسته افرادی هستید که با صدا و موسیقی سروکار دارید، بهتر است با انواع کابل‌ های صدا آشنا باشید. این کابل‌ها هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. برای استفاده راحت‌تر از آنها بهتر است با کاربردهای هر کدام آشنا شوید.

کابل صدا به چند دسته تقسیم می‌شود؟ استفاده از این کابل‌ها برای چه فعالیتی مناسب‌تر است؟ همانطور که می‌دانید برای انتقال باکیفیت صدا، نیاز به کابل داریم. این کابل‌ها درواقع صدا را به تجهیزات الکترونیکی منتقل می‌کنند تا صدای باکیفیت تولید شود.

در این مطلب سعی داریم انواع کابل‌ های انتقال صدا را معرفی کرده و نوع کاربرد هر کدام را بررسی کنیم.

با انواع کابل های صدا آشنا شوید

بیشتر افرادی که با صدا سروکار دارند، باید با انواع کابل‌ های صدا آشنایی داشته باشند. کابل‌ های صدا انواع مختلفی دارند که در یک دسته‌بندی کلی به دو گروه بالانس و آنبالانس تقسیم می‌شوند. در ادامه با هر دو این کابل‌ها بیشتر آشنا می‌شوید.

کابل صدای بالانس

طراحی این کابل‌ها به گونه‌ای است که انواع نویزها و صداهای آزاردهنده را از بین می‌برد. این کار چگونه انجام می‌شود؟ به طور کلی کابل‌ها از دو سیم گروند (زمین) و رسانا تشکیل شده‌اند. معمولا کابل‌های بالانس دارای یک سیم اضافی (منفی) هم هستند. با کمک این سیم اضافی از ایجاد نویز و صدای مزاحم جلوگیری می‌شود. از کابل‌های بالانس برای انتقال صدا در فاصله‌های دور استفاده می‌شود که بسیار عالی عمل می‌کنند. همچنین به‌یاد داشته باشید که برای داشتن اتصال صدای بالانس، باید همه تجهیزات مدار شما بالانس باشند.

کابل صدای آنبالانس

یکی دیگر از انواع کابل‌ های صدا، کابل آنبالانس است. معمولا بیشتر اتصالات صدا از نوع آنبالانس هستند و اکثرا در تجهیزات رادیویی برای حذف نویزهای مزاحم به‌کار گرفته می‌شوند. این کابل‌ها از دو نوع سیم تشکیل شده‌اند. این دو سیم عبارتند از؛ گروند و رسانا. برخلاف کابل‌های بالانس از این کابل‌ها برای انتقال صدا در مسافت‌های کوتاه بهره می‌گیرند.

انواع کابل صدا
انواع کابل صدا را بشناسید

بررسی 4 مورد از انواع کابل‌ های صدای آنالوگ

از این نوع کابل‌ها معمولا زیاد استفاده می‌شود. در ادامه با 4 مورد از این کابل‌ها بیشتر آشنا می‌شوید.

کابل TRS

این نوع کابل‌ها که به کابل استریو هم معروف هستند، یک سیم گروند و دو سیم رسانا دارند. اگر با دقت به سر جک این کابل نگاه کنید، دو نوار پلاستیکی مشاهده می‌کنید. شاید این سوال در ذهن شما ایجاد شود که با وجود 3 سیم، این کابل‌ها بالانس هستند؟ کابل‌های TRS فقط در صورتی که به حالت مونو (Mono) باشند بالانس خواهند بود. معمولا از این کابل‌ها برای انتقال صدای استریو استفاده می‌کنند. برای این که خاصیت ضد نویز این کابل حفظ شود، یکی از کابل‌ها به قسمت Right و دیگری به قسمت Left متصل می‌شود.

کابل XLR

این کابل نیز از نوع بالانس بوده و سیم کشی داخل آن مثل کابل TRS است. به همین دلیل از خاصیت ضد نویز بهره می‌برد. این کابل از فیش‌های نری و مادگی بهره می‌برد و معمولا برای میکروفن از آنها استفاده می‌کنند. از کابل‌های XLR در اسپیکرها، برخی از سازها و سیستم‌های پخش عمومی استفاده می‌شود.

کابل صدا XLR
کابل XLR از خاصیت ضد نویز بهره می‌برد

کابل RCA

یکی از انواع کابل‌ های صدا است که برای انتقال صدای استریو به‌کار گرفته می‌شود. از این کابل برای انتقال سیگنال تصویری هم استفاده می‌کنند. از این کابل معمولا به صورت جفت استفاده می‌شود و دارای دو رنگ سفید و قرمز است. رنگ سفید برای Left و رنگ قرمز برای Right قرار می‌گیرد. کابل‌های RCA معمولا به صورت آنبالانس هستند و به همین دلیل برای مسافت‌های کوتاه مناسب‌اند.

کابل TS

داخل این کابل دو سیم تعبیه شده است. یکی از سیم‌ها گروند (Ground) زمین و دیگری رساناست. به همین دلیل کابل TS در دسته کابل‌های آنبالانس قرار می‌گیرد. این کابل‌ها روی سر جک خود دارای نوار پلاستیکی هستند؛ این کابل مونو است و در خروجی گیتار هم به‌کار می‌رود.

بررسی انواع کابل‌ های صدای دیجیتال

بعد از آشنایی با انواع کابل آنالوگ، نوبت به بررسی انواع کابل دیجیتال می‌رسد. در ادامه با 2 نوع از مهم‌ترین کابل‌های دیجیتال آشنا می‌شوید.

کابل USB

امروزه استفاده از کابل‌های USB رواج زیادی پیدا کرده است. این کابل به بسیاری از تجهیزات استودیویی مثل؛ سینتی سایزر، کارت صدا و … قابلیت اتصال دارد. معمولا از کابل USB در صنعت موسیقی استفاده می‌کنند. با استفاده از این کابل تبادل اطلاعات بین کامپیوتر و تجهیزات موسیقی به‌راحتی امکان‌پذیر است. این کابل به دو نوع USB B-Type و USB A-Type تقسیم می‌شود.

کابل USB
کابل یو اس بی یکی از انواع کابل های دیجیتال است

کابل ADAT

از این کابل‌ها برای انتقال سیگنال صوتی دیجیتال استفاده می‌کنند. برای اتصال کابل ADAT از کابل‌های نوری بهره گرفته می‌شود. یکی از قابلیت‌های اصلی این کابل‌ها، امکان به‌کارگیری همزمان هشت کانال صوتی دیجیتال است. این اتصال از طریق کابل اپتیکال صورت می‌گیرد. همچنین نوع دیگری از این کابل با عنوان Sync ADAT وجود دارد که برای همگام‌سازی تجهیزات داخلی استودیوی موسیقی استفاده می‌شود.

بررسی تفاوت‌های کابل آنالوگ و دیجیتال

پس از بررسی انواع کابل‌ های صدا، نوبت به بررسی تفاوت بین کابل‌های دیجیتال و آنالوگ می‌رسد. تفاوت اصلی بین این دو کابل در چیست؟

کابل آنالوگ با استفاده از سیگنال‌های الکتریکی و کابل دیجیتال به شکل دیتاهای دیجیتالی صدا را منتقل می‌کنند. انتقال صدای دیجیتال همان صفر و یک زبان کامپیوتر (Binary) است.

کلام پایانی

استفاده از انواع کابل‌ های صدا برای ساخت موسیقی و تولید صدا اجتناب ناپذیر است. به همین دلیل افرادی که در این حوزه مشغول به فعالیت هستند، باید آشنایی کامل با انواع کابل‌های انتقال صدا داشته باشند.

در این مطلب با انواع کابل‌های بالانس و آنبالانس آشنا شدیم. این کابل‌ها به ترتیب از دو و سه سیم تشکیل شده‌اند و هر کدام کاربری مخصوص خود را دارند. همچنین با انواع کابل‌های آنالوگ و دیجیتال آشنا شدیم. این کابل‌ها در نوع انتقال صدا با هم متفاوت هستند. کابل دیجیتال صدا را به صورت اطلاعات دیجیتال منتقل می‌کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا