صوت و تصویر

بررسی و معرفی انواع کابل‌ تصویر

انواع و مدل‌های مختلفی از کابل‌ها برای انتقال تصویر وجود دارد؛ برخی از انواع کابل تصویر به طور کامل منسوخ شده و جای خود را به مدل‌های جدیدتر داده‌اند. در زمان انتخاب کابل به منظور انتقال تصاویر این موضوع بسیار مهم است که با توجه به دستگاه مدنظر کابل انتخاب شود؛ زیرا هر دستگاهی از نوع خاصی از کابل پشتیبانی می‌کند.

در ادامه ما به معرفی انواع مختلف کابل‌های انتقال تصویر می‌پردازیم و ویژگی‌های هر کدام را نیز بررسی می‌کنیم. پس در صورتی که می‌خواهید اطلاعات بیشتری در مورد این نوع کابل‌ها در دنیای تکنولوژی داشته باشید، ادامه این متن را مطالعه کنید.

انواع کابل تصویر

همانطور که گفته شد انواع کابل تصویر برای تبادل تصویر بین دستگاه‌های مختلف وجود دارد که هر کدام ویژگی خاص خود را دارند. در زیر نگاهی به این کابل‌ها خواهیم داشت و ویژگی هر یک را بررسی می‌کنیم. بعد از مطلع شدن از هر نوع می‌توان به این نتیجه رسید که کدام مورد در چه زمانی باید مورد استفاده قرار بگیرد.

بیشتر بخوانید : سیستم تصویربرداری سالن کنفرانس و همایش | ثبت رویدادها با تجهیزات مدرن

کابل VGA

اولین کابلی که به سراغ معرفی آن می‌رویم کابل VGA است. اما این حروف اختصاری مخفف چه عبارتی است؟ VGA کوتاه شده عبارت  VIDEO GRAPHICS ARRAY است که به معنی آرایه‌های ویدیویی و گرافیکی می‌باشد.

اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم این نوع کابل یکی از انواع کابل تصویر و قدیمی‌ترین نوع استانداردی است که همچنان نیز کاربرد دارد. این کابل قادر است که رزولوشن را تا حد 640 در 480 پیکسل و با 16 میلیون رنگ پشتیبانی کند. همچنین اگر رزولوشن تا حد 320 در 200 کاهش پیدا کند، تعداد رنگ قابلیت افزایش هم خواهد داشت. کابل VGA می‌تواند سیگنال‌های ویدیویی RGBHV را منتقل کند. در خصوص سوکت این کابل هم باید گفت که این سوکت 15 پین دارد که در سه ردیف 5 تایی واقع شده‌اند. رنگ این کابل‌ها نیز به طور معمول آبی رنگ است.

کابل تصویر VGA
کابل تصویر VGA

کابل RCA

یکی از قدیمی‌ترین و البته نوستالژی‌ترین کابل‌های تصویر موجود کابل‌های RCA هستند. این کابل همان کابل معروف قرمز و زرد و سفید است که در گذشته پرکاربردترین نوع کابل هم بود.

این کابل‌ها به دلیل رابط فلزی سر آن‌ها به این نام شناخته می شوند که درحقیقت مخفف نام شرکتی است که باعث رواج این نوع کابل‌ها شد. رنگ‌های قرمز و سفید برای سیگنال‌های مربوط به صوت و زرد هم برای انتقال تصاویر کاربرد داشت. این سه کابل قادر بودند تصاویر را با رزولوشن 480i یا 576i منتقل کنند.

کابل تصویر RCA
کابل تصویر RCA

کابل تصویر DVI

پس از گذشت چند سال از معرفی کابل‌های VGA، کابل‌های دیگری به نام DVI مرسوم شدند. DVI هم مخفف‌شده عبارت DIGITAL VISUAL INTERFACE است که معنی رابط تصویری دیجیتال را می‌دهد. این کابل سه شکل محتوای ویدیویی را انتقال می‌دهد؛ یک مورد به صورت ترکیبی که سیگنال‌های دیجیتال و آنالوگ را ترکیب می‌کند، دیگری به شکل دیجیتال که تنها سیگنال‌های دیجیتال را منتقل می‌کند و در نهایت آنالوگ که تنها سیگنال آنالوگ را منتقل و پشتیبانی می‌کند.

این مدل از انواع کابل های تصویر به دو شکل تک لینک و دوال لینک (Dual Link) وجود دارند. در مدل تک لینک کابل قادر است که تا رزولوشن 1920 در 1200 را در حالت 60 هرتز منتقل کند. اما با اضافه شدن فرستنده دیجیتال، این رزولوشن تا 2560 در 1600 هم بالا می‌رود.

کابل تصویر DVI
کابل تصویر DVI

کابل MINI DVI

این کابل توسط شرکت اپل جهت کوچک‌تر کردن و البته سبک‌تر کردن دستگاه‌ها معرفی شد. این کابل از حالت دوال لینک پشتیبانی نمی‌کند و رزولوشن آن قابل افزایش نخواهد بود. البته بعد از مدتی اپل نیز کار تولید و عرضه این نوع کابل را متوقف کرد.

کابل HDMI

این کابل محبوب و بسیار پرکاربرد، شاید موفق‌ترین نوع کابل انتقال تصویر باشد که همچنان از آن استفاده می‌شود. HDMI مخفف عبارت HIGH DEFINITION MEDIA INPUT است. این کابل قادر است فایل صوتی فشرده نشده که به صورت 192 کیلوهرتز است و همچنین محتوای تصویری را تا رزولوشن 4096 در 2160 پیکسل منتقل کند. نکته قابل توجه دیگر آن است که HDMI و DVI به دلیل پشتیبانی‌های مشابه از فرمت‌ها، کاملا با یکدیگر سازگار هستند.

در انتها باید گفت این کابل به 3 شکل مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ تایپ A که در تلویزیون‌ها و با اندازه کامل استفاده می‌شود، تایپ C که در لپ تاپ‌ها کاربرد دارد و تایپ D که کاربرد آن‌ در موبایل‌ها است.

کابل تصویر HDMI
کابل تصویر HDMI

کابل DisplayPort

این کابل به دلیل این که قادر است سیگنال‌های صوتی و تصویری را به طور همزمان جابجا کند، مشابه HDMI در نظر گرفته می‌شود. حتی در برخی موارد این کابل تا رزولوشن 8K را نیز پشتیبانی می‌کند که باعث می‌شود از HDMI نیز عملکرد بهتری داشته باشد.

البته این نوع کابل بیشتر در کاربردهای متصل کردن رایانه به مانیتور مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین به دلیل شباهت آن به HDMI می‌توان تبدیل‌های دستگاه‌های مربوط به این دو نوع کابل را به یکدیگر متصل کرد. البته نوع کوچک یا مینی این نوع کابل نیز توسط برند اپل ساخته شده است.

کابل تصویر DisplayPort
کابل تصویر DisplayPort

کابل Thunderbolt

آخرین نوع کابل که از انواع کابل تصویر مورد بررسی قرار می‌دهیم، کابل تاندربولت است. از این کابل برای متصل کردن انواع لوازم جانبی به رایانه‌ها استفاده می‌شود. از اصلی‌ترین مزیت‌های این نوع کابل باید به سرعت بسیار بالای آن در انتقال داده‌های اشاره کرد. این کابل بهترین گزینه جهت انتقال و جابجایی فایل‌های سنگین است.

نسخه دو و همچنین یک این کابل امکان انتقال 20 گیگابایت داده در هر ثانیه را فراهم می‌کنند. همچنین تاندربولت 3 این میزان را به دو برابر افزایش داده است و از رابط USB تایپ سی هم بهره می‌برد.

کابل تصویر Thunderbolt
کابل تصویر Thunderbolt

کلام پایانی

در این مطلب سعی شد انواع کابل های تصویر به منظور انتقال و جابجایی محتوای تصویری مورد بررسی قرار بگیرد. با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی برخی از انواع این کابل‌ها دیگر به ندرت مورد استفاده قرار می‌گیرند اما شناخت انواع آن برای استفاده صحیح و به موقع از آن‌ها می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد و در این حالت فرد بهترین انتخاب ممکن را برای دستگاه مربوطه انجام خواهد داد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا