سیستم کنفرانس

سیستم کنفرانس چیست و چه کاربردهایی دارد؟

هر اجتماع با هر اندازه و تعداد افرادی برای برگزاری کنفرانس و جلسات به تجهیزاتی نیاز دارند که اغلب با عنوان سیستم کنفرانس شناخته می‌شوند. در رابطه با این سیستم چه می‌دانید؟ انواع آن کدامند و چه کاربردی دارند؟ در این مقاله قصد داریم به بررسی سیستم‌ کنفرانس و کاربردهای آن بپردازیم ما را تا پایان همراهی کنید.

سیستم کنفرانس چیست؟

همه تجهیزاتی که به منظور برگزاری یک جلسه یا گردهمایی در اتاق کنفرانس مورد استفاده قرار می گیرند را سیستم کنفرانس می‌گویند. این سیستم ها شامل تجهیزاتی هستند که روند بحث و جلسه را به خوبی مدیریت می کنند. سیستم کنفرانس علاوه بر میکروفون‌های رومیزی می تواند شامل امکاناتی همچون ترجمه همزمان، امکان ادغام با سیستم‌های ویدئو کنفرانس، توانایی شناسایی شرکت کننده‌ها، پخش همزمان صدا برای چندین اتاق، امکان رأی گیری بین اعضا، ثبت روند رویدادها و جلسات و امکان به اشتراک گذاری چندرسانه‌ای اسناد، محتوای تصویری و صوتی و … باشد که موجب بهبود برگزاری جلسات می گردد.

سیستم کنفرانس

سیستم کنفرانس در چه مکان‌هایی کاربرد دارد؟

این سیستم‌ها در کلاس‌های درس، مراکز مطبوعاتی، سالن‌های همایش، اتاق جلسات، اتاق‌های کنفرانس و در هر جایی که نیاز به برقراری ارتباط و برگزاری جلسات باشد، کاربرد دارند. در حال حاضر میبینیم که سیستم‌های کنفرانس در دفاتر تجاری، هتل‌ها، سازمان‌های عمومی و دولتی، بانک‌ها، مؤسسات آموزشی و پزشکی و … نصب شده‌اند.

انواع سیستم کنفرانس

با توجه به نحوه تعاملی که بین واحد کنترل مرکزی و دستگاه‌های شخصی شرکت کنندگان برقرار می‌شود سیستم کنفرانس به دو دسته باسیم (کابلی) و بی‌سیم تقسیم می‌شود. لازم به ذکر است که سیستم‌ کنفرانس به‌طور کلی شامل یک واحد کنترل مرکزی (منبع تغذیه)، واحد ریاست (میکروفن رئیس جلسه) ، واحد شرکت کنندگان (میکروفن های افراد شرکت کننده)، انواع سیستم های صوتی تصویری و سایر نرم افزارها و ماژول‌ها می‌ باشد.

سیستم کنفرانس باسیم

این نوع سیستم ها از سیگنال‌های دیجیتال یا آنالوگ جهت انتقال جریان صوتی از طریق کابل استفاده می‌کنند. این سیستم برای نصب در یک مکان ثابت مناسب‌تر است.

از ویژگی‌های این سیستم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هزینه کم نسبت به سیستم‌های کنفرانس بی‌سیم
  • حفاظت مطمئن در برابر تداخل
  • ثبات بیشتر عملکرد این سیستم به نسبت سیستم‌های بی‌سیم
  • ضرورت نصب حرفه‌ای هنگام طراحی اتاق کنفرانس

سیستم کنفرانس بی‌سیم

در این سیستم برای ارسال سیگنال از وای‌فای یا مادون قرمز استفاده می شود که برای مواردی که امکان نصب کابل وجود ندارد، بسیار ایده‌آل و مناسب است. شرکت‌های اجاره‌ای با توجه به عدم ثبات از این نوع سیستم‌ها برای جلسات و کنفرانس‌های خود استفاده می‌کنند. همچنین در اتاق‌هایی که تعمیر و کابل کشی غیرممکن است از چنین سیستمی استفاده می‌کنند.

با وجود مزیت‌ها و امکان نصب آسان بدون محدودیت مکانی، سیستم کنفرانس بی سیم نسبت به سیستم باسیم دارای قیمت بالاتر بوده و نیاز به شارژ مجدد باتری‌ها خواهد داشت.

سیستم‌های کنفرانس آنالوگ

در این سیستم سیگنال به صورت آنالوگ ارسال می‌شود، اما به دلیل قیمت مناسبی که دارد، به‌علت محدودیت در یکپارچگی و قابلیت‌های جانبی چندان مورد استقبال مشتریان و کاربران قرار نگرفته است.

سیستم‌های کنفرانس دیجیتال

این نوع سیستم از کیفیت صدای بالایی برخوردار است که عملکرد گسترده و امکانات نامحدود در جهت ادغام سیستم‌های صوتی و تصویری و سیستم‌های کنترل، آن را به گزینه‌ای ایده‌آل تبدیل کرده است. استفاده از این سیستم‌ها برای تأسیسات پیچیده توصیه می‌شود.

امکان ویدئو کنفرانس، امکان به تصویر کشیدن اسناد برای سایر شرکت کننده‌ها، نمایش نتایج رأی گیری به‌صورت نمودار روی صفحه نمایش، دوربین خودکار، برخورداری از سیستم روشنایی مدیریت از راه دور، سیستم‌های صدا و صفحه نمایش نمونه‌هایی از سیستم کنفرانس یکپارچه هستند.

سیستم کنفرانس چند رسانه‌ای

این نوع از سیستم‌ها تنها روی صدا تمرکز ندارند و به صفحه‌های لمسی مجهز هستند. سیستم کنفرانس چند رسانه‌ای امکان نمایش فیلم‌ها، اسناد، ارائه‌ها و… را روی صفحه نمایش دارند. این نوع سیستم‌ها امکان استفاده از برنامه‌های نرم افزاری اضافی یا آنلاین شدن را نیز دارا هستند.

میز و سیستم‌های کنترل داخلی

برای ایجاد یک محیط یکپارچه و همچنین استفاده مفید از محیط در دسترس می‌توان سیستم کنترل داخلی را روی میز به‌صورت مستقیم نصب کرد.

سیستم کنفرانس با ترجمه همزمان

این سیستم به شرکت‌کنندگان اجازه می‌دهد که در همایش یا یک سخنرانی مطالب را به زبان مادری خود بشنوند. برای این کار تنها کافی است که زبان مد نظر را در صفحه نمایش شخصی خود انتخاب کنند و به‌وسیله هدفون سخنرانی را گوش دهند.

مترجمان در غرفه‌های جداگانه قرار دارند. این غرفه‌ها با یک سیگنال صوتی واضح صدای مترجم را ارائه می‌دهند و غرفه هر مترجم از نویز خارجی و گفتار سایر مترجم‌های همسایه محافظت می‌شود.

جالب است بدانید که سیستم‌های کنفرانس کنونی از جمله سیستم Bosch براحتی می‌توانند تا 31 زبان را به‌طور همزمان ترجمه کنند.

سیستم کنفرانس با ثبت نام و شناسایی

این سیستم با استفاده از VPN یا ثبت اثر انگشت شرکت‌کنندگان امکان ثبت نام یا شناسایی شرکت کنندگان را برای رویدادهای خاصی که شناسایی شرکت کننده‌ها لازم است می‌دهد.

سیستم کنفرانس با عملکرد رای گیری

با این سیستم به راحتی امکان رأی گیری بدون هیچ وسیله اضافی فراهم می‌شود. از این رو در این نوع سیستم‌ها دکمه‌هایی برای رأی گیری در صفحه هر سیستمی به کار رفته است. در نهایت نتایج نتیجه‌گیری را می‌توان به‌صورت نمودار یا آمار روی صفحه نمایش اصلی و عمومی به تصویر کشید.

کلام آخر

سیستم کنفرانس امکان برگزاری همایش‌ها، کنفرانس‌ها یا هر رویدادی که به‌صورت دسته جمعی برگزار می‌شود را به راحتی فراهم می‌کند. این سیستم با قابلیت رأی گیری، نمایش چند رسانه‌ای، ثبت و شناسایی و ترجمه هر آنچه که برای این چنین رویدادهایی نیاز است را فراهم می‌کند.

با انتخاب سیستم کنفرانس مناسب، بازدهی جلسات خود را افزایش دهید و به امکانات متعددی دسترسی داشته باشید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا